Predmet (priamy, nepriamy)

A92
Zkopírovat krátkou adresu (viemeto.eu/A92)
Ukázať QR kód

viemeto.eu/A92


Stiahnuť QR kód
Ukázať/skryť súhrn

Predmet je rozvíjací vetný člen, ktorý nám hovorí, kto alebo čo je zasiahnuté dejom, čo je výsledkom deja, alebo k čomu dej smeruje. Pýtame sa naň všetkými pádovými otázkami okrem nominatívu. Predmet a prísudok tvoria určovací sklad. Najčastejšie je predmet vyjadrený podstatným menom (Sestra varí večeru.), zriedkavejšie zámenom (Sestra ju varí.), prídavným menom (Nakŕmi hladného aj sýteho.) alebo neurčitkom slovesa (Dnes sa tiež rozhodla navariť.)

Pád, v ktorom predmet je, určuje väzba slovesa. Niektoré slovesá majú väzbu s jedným pádom, no väčšina slovies sa viaže s viacerými pádmi. Sloveso zaujímať sa môže mať predmet iba v predložkovom akuzatíve, napr. zaujímať sa o históriu. Naproti tomu sloveso vypytovať sa má väzbu s viacerými pádmi, a teda sa k nemu vo vete môže súčasne viazať viacero predmetov, napr: Veronika sa vypytuje dedka na podrobnosti (vypytovať sa koho + na čo).

Predmet môže byť priamy a nepriamy.

  1. Priamy predmet je v akuzatíve bez predložky, napr.: Sestra varí večeru. (Čo varí sestra? Večeru.) Veronika počúva podcast. (Čo počúva Veronika? Podcast.)
  2. Nepriamy predmet je buď v akuzatíve s predložkou napr. Veronika sa zaujíma o históriu (O čo sa zaujíma Veronika? O históriu, akuzatív s predložkou.), alebo v hociktorom inom páde, napr.: Vypytuje sa dedka, (Koho sa vypytuje? Dedka, genitív.), pátra po príbehoch, (Po čom pátra? Po príbehoch, lokál.), odoláva nezdarom, (Čomu odoláva? Nezdarom, datív.), no ráta s prevratným objavom (S čím ráta? S objavom, inštumentál.).

Podobne ako iné vetné členy, aj predmet môže stáť osamote (jednoduchý alebo holý), môžu ho rozvíjať iné vetné členy (rozvitý) alebo ho môže tvoriť viacero rovnocenných slov (viacnásobný).

  1. Jednoduchý predmet tvorí jedno slovo – Učitelia skúšajú učivo.
  2. Rozvitý predmet dopĺňa iný vetný člen – Učitelia skúšajú nové učivo.
  3. Viacnásobný predmet tvorí viacero rovnocenných predmetov – Učitelia skúšajú nové učivo aj vzorce.
Vysvetlenie mi pomohlo
Vysvetlenie mi nepomohlo
Súhrn je skrytý.

Rozbory: Vetné členy, stavba viet, tvorba slov

Pomocou farbičiek označujete vybrané slová vo vetách.


Predmet (priamy, nepriamy)  
Zobraziť súhrn témy


NAPÍŠTE NÁM

Ďakujeme za vašu správu, bola úspešne odoslaná.

Napíšte nám

Neviete si rady?

Najprv sa, prosím, pozrite na časté otázky:

Čoho sa správa týka?

Odkaz Obsah Ovládanie Prihlásenie Licencia