Prejsť na cvičenie:
Rozbory
Prejsť na tému:
Vetné členy
Zobraziť na celú obrazovku
Precvičujte neobmedzene

Váš denný počet odpovedí je obmedzený. Pre navýšenie limitu alebo prístup do svojho účtu s licenciou sa prihláste.

Prihlásiť sa
Zobraziť súhrn témy
AZW
Zdieľať

QR kód

QR kód je možné naskenovať napr. mobilným telefónom a tak sa dostať priamo k danému cvičeniu alebo sade príkladov.

Kód / krátka adresa

Trojznakový kód je možné napísať do vyhľadávacieho riadka, tiež je súčasťou skrátenej adresy.

Skopírujte kliknutím.

AZW
viemeto.eu/AZW

viemeto.eu/AZW

Predmet (priamy, nepriamy)

Predmet je rozvíjací vetný člen, ktorý nám hovorí, kto alebo čo je zasiahnuté dejom, čo je výsledkom deja, alebo k čomu dej smeruje. Pýtame sa naň všetkými pádovými otázkami okrem nominatívu. Predmet a prísudok tvoria určovací sklad. Najčastejšie je predmet vyjadrený podstatným menom (Sestra varí večeru.), zriedkavejšie zámenom (Sestra ju varí.), prídavným menom (Nakŕmi hladného aj sýteho.) alebo neurčitkom slovesa (Dnes sa tiež rozhodla navariť.)

Pád, v ktorom predmet je, určuje väzba slovesa. Niektoré slovesá majú väzbu s jedným pádom, no väčšina slovies sa viaže s viacerými pádmi. Sloveso zaujímať sa môže mať predmet iba v predložkovom akuzatíve, napr. zaujímať sa o históriu. Naproti tomu sloveso vypytovať sa má väzbu s viacerými pádmi, a teda sa k nemu vo vete môže súčasne viazať viacero predmetov, napr: Veronika sa vypytuje dedka na podrobnosti (vypytovať sa koho + na čo).

Predmet môže byť priamy a nepriamy.

  1. Priamy predmet je v akuzatíve bez predložky, napr.: Sestra varí večeru. (Čo varí sestra? Večeru.) Veronika počúva podcast. (Čo počúva Veronika? Podcast.)
  2. Nepriamy predmet je buď v akuzatíve s predložkou napr. Veronika sa zaujíma o históriu (O čo sa zaujíma Veronika? O históriu, akuzatív s predložkou.), alebo v hociktorom inom páde, napr.: Vypytuje sa dedka, (Koho sa vypytuje? Dedka, genitív.), pátra po príbehoch, (Po čom pátra? Po príbehoch, lokál.), odoláva nezdarom, (Čomu odoláva? Nezdarom, datív.), no ráta s prevratným objavom (S čím ráta? S objavom, inštumentál.).

Podobne ako iné vetné členy, aj predmet môže stáť osamote (jednoduchý alebo holý), môžu ho rozvíjať iné vetné členy (rozvitý) alebo ho môže tvoriť viacero rovnocenných slov (viacnásobný).

  1. Jednoduchý predmet tvorí jedno slovo – Učitelia skúšajú učivo.
  2. Rozvitý predmet dopĺňa iný vetný člen – Učitelia skúšajú nové učivo.
  3. Viacnásobný predmet tvorí viacero rovnocenných predmetov – Učitelia skúšajú nové učivo aj vzorce.
Zatvoriť

Predmet (priamy, nepriamy) (stredné)

NAPÍŠTE NÁM

Ďakujeme za vašu správu, bola úspešne odoslaná.

Napíšte nám

Neviete si rady?

Najprv sa, prosím, pozrite na časté otázky:

Čoho sa správa týka?

Odkaz Obsah Ovládanie Prihlásenie Licencia